Organizator:

Magazyn energii z wyeksploatowanych baterii autobusowych

Podziel się

Drugie życie bateriom z autobusów elektrycznych postanowił nadać Tauron, który rozpoczął prace nad prototypowymi magazynami energii.

Celem projektu Second Life ESS jest ponowne wykorzystanie ogniw litowo-jonowych, używanych wcześniej w pojazdach transportu miejskiego. Choć z biegiem czasu akumulatory nie są już wystarczające do zasilania pojazdów, mogą jeszcze przez wiele lat pracować jako stacjonarne magazyny energii. Dzięki temu zamiast do utylizacji, trafią do ponownego użytku.

– Magazyny budowane z wykorzystaniem ogniw będą stanowić istotny element inteligentnej infrastruktury elektroenergetycznej. Łączą bowiem wytwarzanie energii w lokalnych mikroźródłach prosumenckich lub małych źródłach fotowoltaicznych z jej przechowywaniem i dostarczaniem do końcowego odbiorcy. Co ważne, lokalne, rozproszone bateryjne magazyny energii mogą być elementem stabilizującym pracę sieci elektroenergetycznych szczególnie w sieciach niskich napięć, w których udział energii z niestabilnych źródeł OZE nieustannie rośnie - wyjaśnia Jerzy Topolski, wiceprezes TAURON Polska Energia ds. zarządzania majątkiem. - Bateryjne magazyny energii elektrycznej (EES) wspierać mogą rozwój elektromobilności i klastrów energii oraz wpływają na jakość dostarczanej energii elektrycznej – dodaje wiceprezes Topolski.

W ramach projektu Second Life Solaris przekaże na potrzeby budowy magazynu baterie o łącznej pojemności energii 160 kWh. Wcześniej akumulatory były wykorzystywane w jednym z autobusów elektrycznych PKM Jaworzno.

Projekt prowadzony jest przy wsparciu konsorcjum firm Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. oraz Impact Clean Power Technology S.A.